Οι εισαγωγές κερδίζουν…  κατά κράτος τις εξαγωγές


Συγκυριακή και προσωρινή κρίνεται η μείωση του εμπορικού ελλείμματος τα τελευταία έτη στην Ελλάδα της κρίσης

Από τον Ιανουάριο έως και τον Απρίλιο του 2015, η χώρα μάς έχει εξάγει 176,6 εκατομμύρια ευρώ γαλακτοκομικών, ενώ εισήγαγε αντίστοιχα 233,9 εκατομμύρια ευρώ σε αξία γαλακτοκομικών προϊόντων

Τα εισαγόμενα προϊόντα έχουν εδραιώσει την κυριαρχία τους στην ελληνική αγορά, αφήνοντας ελάχιστο ζωτικό χώρο στα ντόπια προϊόντα. Παρά την αύξηση των εξαγωγών τα τελευταία επτά χρόνια σε ποσοστό 27,2%, οι εισαγωγές συνεχίζουν να κερδίζουν ολοκληρωτικά σχεδόν χωρίς καμία αντίσταση.
Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2014, οι εισαγωγές ανέρχονται στα 41.330,1 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εξαγωγές μόλις στα 23.480,2 εκατομμύρια ευρώ. Στο διάστημα από το 2004 έως το 2007 το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο ήταν της τάξεως του 10%-12% του ΑΕΠ. Το 2012 και το 2013 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 4% του ΑΕΠ, γεγονός το οποίο οφείλεται στην πτώση (ή καλύτερα στην κατάρρευση λόγω μείωσης των εισοδημάτων) της εγχώριας ζήτησης, που χαρακτηρίζεται και κρίνεται συγκυριακή και προσωρινή. Δεν οφείλεται σε καμία περίπτωση στο ότι άλλαξαν η διάρθρωση και η ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών μας ή ότι πετύχαμε μεγαλύτερη διείσδυση σε ξένες αγορές. Σε όλες τις άλλες χώρες που ακολούθησαν προγράμματα λιτότητας (και στην πραγματικότητα στις περισσότερες από όσες έχουν λάβει βοήθεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο), η άνοδος στις εξαγωγές εξισορρόπησε, τουλάχιστον εν μέρει, το χτύπημα που υπέστη η ζήτηση εξαιτίας των περικοπών και της αύξησης των φόρων ώστε να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους.
Στις αιτίες που οδηγούν τον Έλληνα καταναλωτή να αγοράζει και να προτιμά τα ξένα προϊόντα συμπεριλαμβάνονται η τιμή, οι καταναλωτικές συνήθειες που άλλαξαν όσο ανέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες το βιοτικό επίπεδο και το γεγονός ότι υπάρχουν πολλά προϊόντα που δεν παράγονται στη χώρα μας (γκούντα, μπανάνες, τεχνολογικά προϊόντα κ.ά.).
Είδη πρώτης ανάγκης όπως λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά, τα οποία θα μπορούσαμε να παράγουμε στην Ελλάδα και να καλύπτουμε το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών μας, προέρχονται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από χώρες του εξωτερικού.
Πάνω από 70 διαφορετικά είδη τυριών κατσικίσια, πρόβεια, αγελαδινά αλλά και βουβαλινά καταγράφονται στον παραγωγικό χάρτη της χώρας μας και προέρχονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Παρόλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να επιμένουμε να εισάγουμε γερμανικά, ολλανδικά, ιταλικά, γαλλικά, αλλά και ισπανικά αγροτικά προϊόντα. Οι συνολικές εισαγωγές γαλακτοκομικών από τη Γερμανία έσπασαν το φράγμα των 275,3 εκατομμυρίων ευρώ σε σύνολο 822,6 εκατομμυρίων ευρώ εισαγωγών σε γαλακτοκομικά προϊόντα στη διάρκεια του 2014.
Ήδη από τον Ιανουάριο έως και τον Απρίλιο του 2015, η χώρα μάς έχει εξάγει 176.638.686 εκατομμύρια ευρώ γαλακτοκομικών, ενώ εισήγαγε αντίστοιχα 233.992.686 εκατομμύρια ευρώ σε αξία γαλακτοκομικών προϊόντων.
Τα σημαντικότερα παραγόμενα προϊόντα της Ελλάδας είναι σιτάρι, καλαμπόκι, κριθάρι, ζαχαρότευτλα, ελιές, ντομάτες, κρασί, καπνός, πατάτες, βοδινό κρέας, και γαλακτοκομικά προϊόντα. υπολογίζεται ότι το σύνολο των μη καλλιεργούμενων χωραφιών ξεπερνά το 30%, ενώ οι εισαγωγές τροφίμων χρόνο με τον χρόνο αυξάνονται. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες η χώρα μας παράγει μόνο το 30% του σίτου που χρειάζεται για την παρασκευή ψωμιού.
Αν εξαιρεθούν το ελαιόλαδο και ορισμένα φρούτα, όπως τα πορτοκάλια, τα υπόλοιπα τρόφιμα που παράγονται στη χώρα μας δεν μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση. Αναφορικά με το ελαιόλαδο αποτελεί έναν από τους ελάχιστους τομείς, στον οποίο οι εξαγωγές ξεπερνούν τις εισαγωγές. Κατά το 2014 δώσαμε 260.168.302 ευρώ λαδιού στο εξωτερικό, ενώ αγοράσαμε μόλις 34.127.762 ευρώ προϊόντος, όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Οι Ιταλοί αγόρασαν προϊόντα μας αξίας 1.041.887.137 ευρώ, κατά το πρώτο τετράμηνο του 2015. Αντίστοιχα, η χώρα από την οποία δεχόμαστε το μεγαλύτερο αριθμό εισαγωγών, σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν το ίδιο χρονικό διάστημα, είναι η Γερμανία, καθώς αγοράσαμε προϊόντα αξίας 1.636.038.543 ευρώ.
Αν εξαιρέσουμε τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε άλλες αγορές όπως η Κίνα, η Αμερική, ο Καναδάς, όπου καλούμαστε να ανταγωνιστούμε άλλα ευρωπαϊκά προϊόντα, η προώθηση των ελληνικών εξαγωγών λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας ή στρατηγικού μάρκετινγκ είναι προβληματική.
Γίνεται σαφές πως για πολλούς και σοβαρούς λόγους οι Έλληνες καταναλωτές πρέπει να στηρίξουν τη ντόπια γεωργική παραγωγή. Επίσης, η πολιτεία πρέπει να δώσει κίνητρα για μεγαλύτερη ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής. Ειδικά σήμερα που εν μέσω της κρίσης η ανεργία πλήττει μεγάλο μέρος του πληθυσμού και κυρίως νέους. Είναι πραγματικά κρίμα να υπάρχουν όλοι οι αναγκαίοι φυσικοί πόροι και να παραμένουν ανεκμετάλλευτοι, ενισχύοντας τις εισαγωγές και υποβαθμίζοντας την εθνική οικονομία!

Council of Europe